woensdag 3 januari 2018

Wat moet je bezoeken op Isla de San Andres, Colombia?

“Okee, we halen de politie erbij.”
Nadat we ons golfkarretje terug inleverden, vroeg men om bij te betalen om het brandstofpeil terug op oorspronkelijke niveau te brengen. De afspraak was echter 170.000 COP, alles inbegrepen.
Ik was echter niet van plan om nog bij te betalen. Een afspraak is een afspraak. De prijzen lagen al hoger vanwege het hoogseizoen. Na een kwartier gediscussieer en mijn voorstel om de politie te bellen gaf men het op.
Isla de San Andres is Colombiaans grondgebied, maar als je op de kaart kijkt zou je eerder denken dat het tot Nicaragua behoort.

Dit eilandje staat bekend voor de “zee met 7 kleuren” en is een erg populaire bestemming onder Colombianen.  

Groot is het eiland niet: ca. 13 km lang en enkele kilometers breed. 

De voornaamste bezigheid voor toeristen is het op strand liggen, snorkelen boven de koraalriffen en winkelen. Inkopen zijn hier vrij van belastingen.

San Andres werd ontdekt door de Spanjaarden, gekoloniseerd door de Engelsen, gerecupereerd door Spanje en afgestaan aan Colombia.
De inwoners zijn voornamelijk afstammelingen van Afrikaanse immigranten, die tot slaaf gemaakt werden door de Engelsen en het eiland sinds de 17e eeuw bewonen. Bijna alle 77.000 inwoners spreken Spaans en/of Creools Engels.
Persoonlijk ben ik niet de persoon van de strandvakanties, maar had behoefte aan ontspanning, en boekte een reis voor drie nachten nadat ik een goedkope vlucht vond met Viva Colombia.

Van de dag dat we rondtoerden met het golfkarretje over de heuveltjes van het eiland heb ik het meest genoten (snelheid: 40 km/uur).
Men raadt aan om het eiland tegenwijzerzin rond te rijden, wat ik ook de beste optie vind. Omdat het eiland zo klein is rijd je op één dag makkelijk alle wegen af; niet alleen de rand maar ook het midden.
Verscheidene stops zijn verplicht in deze tour:
La Loma: Met 120 meter het hoogste punt van het eiland. Bezoek daar Iglesia Bautista. Naar verluid bevrijdde de pastoor van deze kerk de slaven.

La Laguna Big Pond: In het midden van het eiland ligt een lagune in het groen. Hier zagen we een vijf alligators. Hoogstwaarschijnlijk door iemand uitgezet.

Reggae bar aan de lagune
West View: De hoofdattractie hier is een springplank waarvoor je inkom moet betalen. Aan de rechterzijde kan je echter ook gratis van de rotsen duiken, en ik vond dit de mooiste plek om te snorkelen.

Hoyo Soplador: Aan de zuidkant van het eiland bevindt er zich een gat in de rotsen, verbonden met het zeewater via een tunnel, waardoor er water uitspuit zoals een geiser wanneer er golven aankomen.
De mangroven: De laatste stop die ik echt de moeite vond was het verhoogd wandelpad  doorheen het mangrovebos. Ik zag er bijna geen toeristen en zeer veel vogels.


Er zijn ook allerlei bootexcursies, maar omdat we met een baby gingen hebben we die overgeslaan.
De beste locatie om te overnachten lijkt me in het centrum dicht bij het strand. 

Er loopt een promenade langs het strand waar zich de beste eetgelegenheden en bars bevinden. Op het eind van de promenade ligt Coco Loco, de beste discotheek van het eiland.

San Andres is ideaal om er een paar dagen tussenuit te knijpen. Een week zou ik er niet blijven, omdat je snel alles gezien hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten