donderdag 28 juni 2012

Reistips: wat kan er zoal fout lopen op vakantie?

Ga je op reis? Hieronder staan de problemen die ik als reisleider het meeste meemaak. Als je dit artikel leest kan je heel wat problemen goed aanpakken of voorkomen.

Verloren koffer

Je staat aan de lopende band op de luchthaven te wachten en je koffer komt potverdorie maar niet aangerold.

Door een fout is je koffer blijven staan op een andere luchthaven of misschien zelfs naar een verkeerde bestemming gestuurd.  Dat is pech hebben. Het komt ongeveer 1 op 100 keer voor, en gemiddeld duurt het 31 uur vooraleer je koffer aankomt. Als je moet overstappen verhoogt de kans op een verloren koffer omdat er vaak weinig tijd is voor de aansluiting.

Dit moet je onmiddellijk melden in de luchthaven. Het stickertje met barcode dat men op je vliegticket geplakt heeft wordt gebruikt om de koffer op te sporen.

Meestal moet je een dag of twee drie wachten. Sommige luchtvaartmaatschappijen geven ter compensatie een vast bedrag per dag, bij andere kan je achteraf de ticketjes van onkosten (kleding, tandpasta, etc.) indienen. Dat betekent niet dat je dure Armani zonnebrillen en Versace broeken kan terugvorderen!

Eén keer heb ik eens een vrouw gehad die 2 weken zonder valies zat. Haar vakantie was daardoor helemaal verpest. Ze stond dagelijks aan de receptie wanhopig op nieuws te wachten en heeft voortdurend gestrest.

Ik ben geen pessimist, maar zorg dat je belangrijke documenten, geld en medicatie altijd bij de hand hebt want het kan iedereen overkomen.


Beschadigde bagage
Wat ook kan gebeuren is dat je koffer aankomt en dat er een wieltje kapot is, handvatje afgebroken, deuk erin, … Volgens mij spelen de arbeiders achter de schermen voetbal en basketbal met bagage. De wielen van buggy’s moeten er heel vaak aan geloven en ik heb al verhalen gehoord van peperdure rolstoelen waarvan de wielen volledig paraplu van de lopende band kwamen gerold.

Belangrijk is om een schadeformulier te laten opmaken alvorens je de aankomsthal binnengaat, want vanaf dat je die deur gepasseerd bent is het moeilijk om achteraf nog te bewijzen dat de schade tijdens het laden op de luchthaven ontstaan is . Als je geen schadeformulier hebt laten opmaken ben je aangewezen op je reisverzekering.


Kofferswitch
Hoeveel mensen hebben er geen zwarte Samsonite? Als je een veelvoorkomende koffer hebt, doe er dan een gekleurde band rond of een lintje, om vergissingen te voorkomen. Het is ook heel verstandig om op het label de naam van je hotel en je gsm-nummer te schrijven.

Meestal merken mensen op dat er nog een gelijkaardige koffer op de band overblijft. Dan heeft de andere persoon de fout gemaakt. De andere persoon merkt het pas later op, bijvoorbeeld in de hotelkamer wanneer het sleuteltje er niet op past. Het beste wat je dan kan doen is de overblijvende koffer op de band meenemen naar je hotel om achteraf de koffers te ruilen. Via de reisleider zal je wel te weten komen wie de andere koffer heeft, en de regel is dat degene die de fout begaan heeft de taxi neemt naar het andere hotel.

Recent had ik nog een koppige Fransman aan de lijn die een foute koffer van mijn gasten had meegenomen ondanks dat hun koffer een groen lintje had. De taxi naar het hotel van mijn gasten wilde hij niet nemen. Hij eiste dat mijn gasten terug kwamen naar de luchthaven, wat niet mogelijk was omdat we al op weg waren met de bus. Uiteindelijk heeft hij dan toch toegegeven maar op de koop toe eiste hij nog om de taxikosten te delen. Sommige mensen zijn gewoonweg niet in staat om rationeel te denken.

Koude overboeking

Dit noemt een ‘koude’ overboeking omdat je op de bestemming pas krijgt te horen dat je hotel voor één dag, meerdere dagen of de hele geboekte periode volzet is. Er wordt voor die periode een ander hotel aangeboden. In principe heb je als gast het recht om terug te vliegen maar dat gebeurt bijna nooit.

Dit kan ofwel de fout van het hotel ofwel de fout van de touroperator zijn. Uit mijn ervaring kan ik zeggen dat dit vaak iets positief is dat je overkomt, omdat gasten bijna altijd een hotel krijgen dat minstens evenwaardig is en daarbij nog andere compensaties aangeboden krijgen zoals bijvoorbeeld gratis excursies. Soms krijg je een viersterrenhotel terwijl je maar voor drie sterren betaald had.

Soms krijg je iets wat je echt niet wilde, bijvoorbeeld andere locatie of een hotel met een ander type van sfeer. Dan kan er nog naar een ander hotel gezocht worden.

Als je vindt dat de compensatie niet in verhouding staat tot het ongemak, kan je altijd onderhandelen voor een grotere compensatie. Voor de touroperator is het belangrijk dat het probleem ter plekke op de bestemming wordt opgelost, en niet achteraf op het reisbureau.


Kameroverboeking
Dit komt heel frequent voor. Je hebt bijvoorbeeld zeezicht geboekt en de receptie steekt je voor één nacht in een ander type kamer. In dit geval kan er altijd een compensatie gevraagd worden aan het hotel, bijvoorbeeld gratis massage, late check out, gratis kluis, korting op de hotelrekening, …

Diefstal

Op TV zag ik eens hoe met een verborgen camera werd vastgelegd hoe een kamermeisje geld van hotelgasten ontvreemde. Sindsdien realiseer ik me dat je nooit geld of waardevolle spullen onbeschermd in de kamer mag laten liggen. Geld is nooit opgenomen in een reisverzekering.

Ook onbewaakte spullen op het strand of in de auto worden vaak gestolen. Drukke marktjes en souks zijn het geliefkoosde terrein van zakkenrollers. Tip: steek een giftige schorpioen in je handtas.

Accident

De meeste ongelukjes op vakantie gebeuren aan de rand van het zwembad. Opletten dus met spelende kinderen, ze kunnen makkelijk uitschuiven.

Ziekte

Diarree komt vaak voor in Egypte, Tunesië en tropische vakantiebestemmingen. Daarom geen rauwe groenten en fruit eten? Dat moet je zelf weten, maar hotels zijn hygiënischer dan een kebabtent op de straathoek.


Overlast of tekort in accommodatie

Als je buiten het hoogseizoen gaat kan het wel eens voorkomen dat men het zwembad aan het schilderen is of renovatiewerken uitvoert in het hotel. Voor iets dergelijks word je normaal gezien wel op voorhand verwittigd.

Of er staat iets in de brochure dat niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid. Het beste wat je kan doen is samen met de reisleider zoeken naar een oplossing of een gepaste compensatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen