De meest interessante graffiti scene van Brazilië is
aanwezig in São Paulo. Over de hele stad
zijn muren versierd met legale graffiti. Vaak reusachtige projecten, zoals
10-meter-hoge muren langs de autostrades die de stad doorkruisen. Op plekken waar
je in Europese steden illegale graffiti zou verwachten staat in São Paulo vaak legale
graffiti.
De overheid heeft heel wat legale projecten georganiseerd.
Twee artiesten die vaak in zo’n project betrokken worden zijn de wereldbefaamde
Os Gêmeos (de tweeling). Zij worden door lokale writers als de kings beschouwd.
Os Gêmeos
De graffitiwijk bij uitstek is Vila Madalena. Dit is een begoede buurt met talloze graffitikunstwerken en enkele graffitistraatjes, waar zelfs ‘street art tours’ georganiseerd worden.
Anderzijds is São Paulo ook de stad met de grootste kwantiteit illegale graffiti. Deze bestaat hoofdzakelijk uit pixação, de cryptische tagstijl die kenmerkend is voor São Paulo. Deze stijl is geïnspireerd op platenlogo’s van heavy metal bands uit de jaren ’80 zoals AC/DC, Iron Maiden en Slayer.
Als je iets verder terugkijkt merk je dat pixação onrechtstreeks beïnvloed is door het Runenschrift en Gotische kalligrafie.
Als je de illegale scene in São Paulo vergelijkt met
Europese steden zoals Parijs en Berlijn, zijn er relatief veel tags en weinig
pieces. De reden waarom pixação zo populair geworden is heeft volgens mij een
economische oorzaak.
Twee gegevens: São Paulo heeft veel muuroppervlakte en een
groot deel van de bevolking is arm.
Spuitbussen zijn niet zo goedkoop in
Brazilië, dus een kleurenpiece wordt al snel een dure bedoeling. Pixação is een
manier om met zo weinig mogelijk middelen zo kunstig mogelijk je naam op een grote oppervlakte te schrijven. De focus ligt op een originele lijnvoering. Bovendien kan het ook
gemakkelijk worden uitgevoerd met latexverf en een roller, wat goedkoper is dan
een spuitbus.
Ook belangrijk is de plaats waar het gezet wordt. De
trend is om zo hoog mogelijk te klimmen, vaak via de buitenkant van een gebouw.
Sommige taggers zijn op hol geslagen klimapen. Ze doen het voor de adrenaline en naambekendheid.
São Paulo is de stad waar ik de meest risicovolle acties heb
gezien, zoals bijvoorbeeld de gevelzijde van een flatgebouw midden in het stadscentrum
die top-to-bottom beschreven was. Hiervoor moeten ze touwen gebruikt hebben.
Buitenstaanders beschouwen pixação als een kanker
die de stad aantast. Pixadores zien de stad
eerder als een grote kladblok, die zij opfleuren met hun krabbels. São Paulo is
geen mooie stad: een immense massa van monotone gebouwen. Graffiti geeft meer
karakter aan de stad.
De scene in Rio de
Janeiro zou ik omschrijven als semi-legaal. Je ziet weinig throw-ups of
iets meer uitgewerkte illegale pieces. Wat je wel veel ziet zijn legale pieces,
of pieces waarvan je niet goed weet of ze nu legaal gezet zijn of niet. Volgens
de uitbater van een graffitishop in Tijuca is het veilig om overdag op een muur
te gaan spuiten waar reeds graffiti pieces staan, maar crossen wordt niet getolereerd door andere writers.
Rio heeft een progressief beleid t.o.v. graffiti gevoerd. In
2009 werd wet 706/07 goedgekeurd. Deze wet maakte graffiti legaal als het met
toestemming van de eigenaar gebeurt. Dit voorstel amendeerde artikel 65 van
federale wet 9.605/98, waarin graffiti op gebouwen in elk geval strafbaar was.
Verder werden er graffitiprojecten georganiseerd zoals ‘Não
pixe, grafite’, waarbij graffitikunst werd gepromoot en tagging werd afgekeurd.
Rio heeft geen bombing culture, maar wel
veel ‘legale’ pieces. Legale staat hier tussen aanhalingstekens omdat ik
vermoed dat ze vaak niet strikt legaal gezet zijn (wel mooi maar zonder toestemming).
Twee prominente plaatsen voor legale graffiti zijn Santa Teresa en de buurt van Jardim Botânico. Als je zelf een piece wilt zetten is de muur
tegenover Jardim Botânico een veilige optie.
De favela is in Rio een
vaak terugkomend thema.
In veel mindere mate dan in São Paulo wordt er ook getagd.
Ook Rio heeft een particuliere tagstijl, die best omschreven wordt als
een onleesbare krabbelstijl. Het verbaast me niet dat Rio’s tagstijl totaal
verschilt van die van São Paulo, aangezien de twee elkaars rivalen zijn.
De cryptische tagstijl van São Paulo komt wel veelvuldig
voor in Recife, een stad die veel verder afgelegen ligt van São Paulo dan Rio.
Typische tagstijl van Rio.
Zowel
in Rio de Janeiro als São Paulo worden er weinig treinen en bijna geen metro’s
bespoten, omdat het te gevaarlijk is. Dat kon ik afleiden uit het gesprek met
de uitbater van de graffitishop in Rio en een interview met Os Gêmeos.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten